sobota, 6 czerwca 2020

lekcja klasy 2a 08.06.2020 r

Temat: Czego nauczyliśmy się w tym roku? 

Czas na podsumowanie podejmowanych w tym roku tematów. Zapraszam Was do refleksji - które tematy pamiętacie lepie? Które zagadnienia były najciekawsze? Do czego warto wrócić w przyszłym roku?
Spróbujcie odpowiedzieć na pytania zaznaczone na niebiesko.

wrzesień

1. Jak przyjąć nową osobę w klasie do zżytego klasowego grona? Przedstawiamy scenki, uczymy się patrzeć na sytuację "nowego" z jego punktu widzenia. 

Przypomnij 2 zasady, które ustaliliśmy na tej lekcji - jak traktować w klasie nową osobę:
a) ..............
b)..............

2. Nasze marzenia i pasje - dlaczego są ważne ? Świat wartości , który widzimy w naszych marzeniach? Co naprawdę jest dla nas ważne? 


Odlot

Marzenia starszych i młodszych.

3. "Mały Książę" - opowieść o przyjaźni i celach życiowych - fragmenty książki Antoine de Sait Exupery (3 godziny lekcyjne) 

Przypomnij, jakie cechy powinien mieć prawdziwy przyjaciel:
a)............
b)............
c).............

Co to znaczy być odpowiedzialnym za przyjaciela? No i dlaczego prawdziwy przyjaciel czasem może powiedzieć nam coś niemiłego?

Going. | Mały Książę - Kino Kijów.Centrum

październik

1. Cios za cios - rozmawiamy o przyczynach konfliktów. 
 Na tej lekcji analizowaliśmy, przedstawiając scenki, jak najczęściej dochodzi do konfliktów i jakie są ich przyczyn. Jakie zachowania powodują wzrost konfliktów a jakie ich wyciszenie? Tworzyliście plakaty pokazujące jakie postawy  ludzi mogą wpływać na konfliktowość a jakie postawy pomagają unikać konfliktów. Mówiliśmy też o tym, że konflikt czasem jest potrzebny, bo świadczy o obronie słusznych wartości.

2. Strategie rozwiązywania konfliktów.

To była świetna lekcja! Pokazywaliście na przykładach, jak można rozwiązywać konflikty wg trzech schematów:
a) wygrany - przegrany (jedna strona ma poczucie porażki)
b) przegrany - przegrany (obie strony mają poczucie porażki)
c) wygrany - wygrany (obie osoby mają poczucie , iż korzystnie rozwiązały konflikt).

Przykład: Ania i Zosia chcą iść do kina. Wkrótce okazuje się , że Ania wybrała film "Piękna i Bestia" a Zosia koniecznie chce iść na nowe "Gwiezdne wojny" . Omówcie rozwiązanie konfliktu w powyższych trzech wariantach

a) ..............
b)...............
c)...............

3. Gdy gra jest ważniejsza od przyjaciół. 
Na tych zajęciach mówiliśmy o uzależnieniu od gier oraz o zasadach używania Internetu. Podaliście wiele przykładów.

Przypomnij 3 zasady, które wg Ciebie są ważne przy korzystaniu z Internetu czy komputera:

a) ...........
b).............
c) ...........

4.  Międzynarodowy  Dzień Osób Starszych . 
Mówiliśmy o zachowaniu wobec osób starszych ale też o sprawach ważnych dla Seniorów.
Zaplanowaliśmy współpracę z Centrum Aktywności Seniora - wspólne Mikołajki.

5. Jak widzę siebie sam? Jak widzą mnie inni?
Za pomocą przedstawienia mini - teatrzyku pokazywaliśmy sytuacje, gdy inaczej oceniamy siebie sami a inaczej widzą nas inni. Zastanawialiśmy się nad tym, dlaczego tak jest i czym się kierować oceniając swoje zachowanie i wybory, jakich dokonujemy.

6. Wspólnota- rodzina, klasa, naród. Szanujemy inne wspólnoty.
Na tych zajęciach omawialiśmy pojęcie wspólnoty. Mówiliśmy też o różnych wspólnotach - również religijnych i o tym, jak ważny jest wzajemny szacunek między nimi.

Przypomnij: co łączy wspólnotę ludzi należących do danego narodu?
a)...................
b)..................
c)..................

listopad

7. Godność ludzka - łączy wszystkich ludzi, niezależnie od wspólnoty, do której należą. 
Na tej lekcji opowiadaliśmy o różnych sposobach i tradycjach upamiętniania zmarłych.

8. Wartości materialne i duchowe. 
Wartość czyli, coś, co jest szczególnie ważne np. dobro, piękno, prawda, godność, ale dla niektórych również sława, pieniądze , władza , drogie samochody czy kosztowności.

Wymień 2 wartości materialne:
a)..............
b) ............

Wymień 2 wartości duchowe:
a).............
b)............

9. Prawa Dziecka  - czy rozumiemy ich znaczenie?

na podstawie różnorodnych przykładów z różnych stron świata omawialiśmy znaczenie Praw Dziecka.

grudzień

10. Wolontariat - co znaczy słowo wolontariusz? Rodzaje wolontariatu.

2 lekcje zostały poświęcone działaniom wolontariackim - zarówno rozmowom na temat wolontariatu jak i wykonaniu prezentów dla seniorów z Centrum Aktywności Seniora "Współpracujmy".

Przypomnij, jakie są cechy wolontariusza?
a).............
b)...............


11. Dobro jako wartość. 

Rozmawialiśmy o pojęciu dobra i przykładach dobra. Powstały plakaty redagowane w grupach  - opisujące, czym jest dobro.

12. Prawda - jak odróżnić Prawdę od kłamstwa? 

Mówiliśmy o trudnym pojęciu Prawdy , o tym czym różnią się fakty od opinii.

Przypomnij, co jest faktem, a co opinią?
a) Chłopcy są lepszymi matematykami niż dziewczynki - fakt czy opinia?
b) w szkole więcej godzin matematyki odbywa się w klasie IV niż w III - fakt czy opinia? 

13. Różne sposoby świętowania, różne kultury, różne zwyczaje. 


Kraina lodu. Przygoda Olafa (2017) - Telemagazyn.pl

14. Akcja "Gwiazdka dla zwierzaka" - reklamujemy akcję, zbieramy dary dla zwierzaków ze schroniska. 


styczeń 

15. Co to znaczy być pięknym moralnie?

Rozmawialiśmy o pojęciu piękna ciała i piękna duchowego na podstawie fragmentów filmu "Piękna i Bestia".
Piękna i Bestia

16. Wolność. Mam prawo do wolności, muszę być odpowiedzialny. 

Wolność wyboru - dlaczego czasem tak trudno wybierać? Scenki teatrzykowe o sytuacjach w klasie czy w domu.

17. Szczęście - co to znaczy być szczęśliwym. 
Rozmawialiśmy o różnych pomysłach na bycie szczęśliwym i o tym, że bycie szczęśliwymi zależy od nas a nie od innych ludzi.

Różne sposoby myślenia o szczęściu.

Film o dziewczynie i półbogu w łódce, czyli jak znaleźć swoje JA ...

18. Przygotowanie do konkursu: Dzieci i ryby mają głos. 


luty
19. Przygotowanie do klasowej minidebaty. Uczymy się uzasadniać swoje zdanie. 

Przypomnij sobie:
Jak budowaliśmy zdania : Uważam, że.........ponieważ..............

podaj przykład: Czy warto czytać wiele książek?

Uważam, że..................ponieważ.................

20. Czy człowiek bogaty i człowiek szczęśliwy to to samo? Oglądamy film "Charlie i fabryka czekolady". 


Charlie i fabryka czekolady | Netflix

21. Osoby z niepełnosprawnością - jak patrzą na świat? Jakie są ich potrzeby? 
Dwugodzinne spotkanie z osobami z niepełnosprawnością .






marzec - czerwiec

W czasie zdalnego nauczania poruszyliśmy tematy: bezpieczeństwa, ekologii, relacji międzyludzkich w czasie pandemii , sposobów na przyjaźń na odległość ,  wspierania się w trudnych chwilach. 
Tematy przypomnieć możesz sobie przeglądając nasz blog. 

Popatrz, ile się nauczyłeś! Brawo! Z radością czekam na rozmowy na kolejne tematy w następnym roku  :-) 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

lekcja 15.06.2020 r.

T: Czego możemy się nauczyć w czasie wakacji.   Cały rok szkolny staraliśmy się pokazać Wam, że nauka towarzyszy nam na co dzień w prze...